Sommarvila
tänkte jag inleda nu och återkommer med skrivandet till den 6 augusti. Önskar alla en varm och avkopplande sommar.
Administrator Blogg Region Skåne
tänkte jag inleda nu och återkommer med skrivandet till den 6 augusti. Önskar alla en varm och avkopplande sommar.
Administrator Blogg Region Skåne
Frukostsamtal med Göran Persson, snart konsult, samt VD för Saab Automobil, Jan-Åke Jonsson. Samtalet leddes av Susanna Popova som gjorde den bästa insatsen av de tre. Göran Persson konstaterade att bilen var en stor frihetsrevolution för den vanlige människan.
– Den som hade en cykel kom sju kilometer, den som hade en bil, såg hela världen.
Jan-Åke Jonsson tyckte att vi måste tala om både de problem och möjligheter som finns här idag, och inte bara fokusera på eventuella problem som inställer sig om kanske femtio år. Faran är att vi fastnar vid en lösning och det är farligt. Vi måste vara öppna för en mångfald av olika svar. Han är i grunden optimist och underströk att den viktigaste drivkraften för utveckling av bilen och tekniken är kunden. Alltid kunden.
Gunnar Wetterberg hade kvartssamtal på studentkåren och pekade ut tre stora politikområden som han tyckte måste åtgärdas. Även om de inte var särskilt sexiga eller enkla. Det handlade om vikten av bättre utdelning på utbildningsinvesteringar. Det måste löna sig att utbilda sig. Det andra av socialförsäkringssystemet som nu kan frikopplas från staten och skötas utanför statens budget och privat. Sedan statens egen organisation där Wetterberg hävdar att om staten börjar att städa upp hos sig själv så kommer övriga förvaltningsnivåer att snart komma efter. Detta för att slippa en komplicerad och plågsam lokal och region debatt. Han pekade intressant nog på Rawls och hand tes om the veal of ignorance. Wetterberg tyckte att en ansvarsfull alliansregering skulle under a veal of ignorance bjuda in oppositionen till ett samtal om dessa tre stora områden för att tillsammans söka svar inför framtiden. På det viset skulle de kunna kom fram till stabila lösningar utan låsningar av gamla idéer eller debatter. När det gäller socialförsäkringssystemet delar jag Wetterbergs synpunkt, nu är systemet uppbyggt och klart, nu kan det knoppas av från staten. Även när det gäller Ansvarskommitténs arbete så var och är den största kritiken riktad mot staten. Det var ju på grund av en misslyckad statlig regionalpolitik och en totalt okontrollerbar statlig organisation med minst 40 olika statliga indelningar som Ansvarskommittén tillsattes. Nu verkar det som om regeringen inte riktigt orkar ta i sina egna problem. Under tiden växer frustrationen ute i landet. Vi tappar möjlig tillväxt och BNP medan vi pratar.
Elitpatienterna – och alla vi andra, anordnat av Pfizer AB. Det skulle vara en diskussion kring om läkemedelsföretagen inte skulle kunna informera patienterna om sina läkemedel själv och finnas med i informationsprocessen, men borde ha handlat om bristen på öppna jämförelser, vikten av upplysta patienter och stängda monopol sjukvårdshuvudmän. Nu blev det lite ointressant och mer frustrerande.
Ansvarkommittén – vad händer se’n? anordnat av finansdepartementet och Mats Odell. Med Jan-Åke Björklund, regeringen förhandlingsperson, Per Schlingmann, moderaternas partisekreterare, Anna Ekström, ordförande SACO. Sigfrid Leijonhufvud ledde samtalet i en solig trädgård hos landshövdingen (!). Det blev ett mycket bra seminarium där framförallt den beramade rubriken i DN debattartikeln dementerades ett flertal gånger. Mats Odell var mycket tydlig om att nu skall processen fortsätta, diskussioner skall föras med Björklund av dem om är intresserade av att göra något. Sedan måste till syvende och sist staten besluta om den totala bilden som blir. Det är oundvikligt, men ingen dörr skall vara stängd för någon. Samtidigt fick inte Skåne och Västra Götaland något tydligt besked om hur permanentningen av våra försök skall göras. Vi vill ju gärna diskutera en utvidgning och förändring av våra uppdrag för att verkligen kunna leverera mer tillväxt och fler jobb. Där var något lite mer oklart hur den processen blir. Men, total bilden var mycket bra och tydlig från ministern. Och det är ju det intressanta. Det är mig veterligen fortfarande regeringen som styr landet, för vi har väl inte antagit den socialdemokratiska traditionen att anställda politiska tjänstemän leder politiken. Hoppas jag i alla fall.
Regionalisering – A piece of cake? anordnat av Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och Västsvenska Industri- och handelskammaren. Mats Odell, kommunminister, Åke E Andersson, prof Ekonomi BTH, Johnny Nilsson, Västra Götalandsregionen samt undertecknad stod i panelen. Det blev lite mer av samma diskussion kring debatt artikelns rubrik, den moderata interna skiljaktigheten samt om denna fråga kommer att kunna landa väl. En bra diskussion där mitt viktigaste budskap var att jag litade fullt och fast på Mats Odells goda förmåga att övertyga mina kära partikamrater i regeringen att regionfrågan är här för att stanna. Låt oss nu istället diskutera vem som ska göra vad och glömma regio indelning i denna fas. Denna diskussion är som frågan om EU. Motståndarna vill fortsatt endast diskutera om vi ska vara med eller ej. Efter mer än tio års medlemskap vore det bra om vi började tala om vad vi vill med medlemskapet. Det vore bättre och nyttigare för medborgarna.
Administrator Blogg Region Skåne
Det har varit en regnig och kall vecka vädermässigt men samtidigt ett lugnare och mer öppet samtalsklimat denna politikervecka i Visby än förra året. Nu var det min andra gång, så referensramarna är ganska smala.
Hitintills har följande seminarier hunnits med:
Offentliga sektorns ekonomi i ett internationellt perspektiv, anordnat av SCB. huvudpunkterna var att första kvartalet 2007 är det en splittrad bild med 3% högre BNP än samma period förra året. Lägre än 2006 men högre än det historiska genomsnittet. Ett svårtolkat ekonomiskt läge sammantaget. Den offentliga sektorn uppvisar efter kriserna på 70- och 90-talet stabila överskott och en sjunkande skuldbörda. Läget ser bättre ut än på länge. Samtidigt visar sig en stark förmögenhetsuppbyggnad i den offentliga sektorn. Vilket vi kanske kan ifrågasätta, med tanke den brist av förmögenhetsuppbyggnad som medborgarna har. Den genomsnittliga förmögenheten ligger per individ på 28 000 kr, medan hos det offentliga Sverige var nettskulden förra året -16%, dvs tillgångarna översteg skulderna. Olle Djerf redovisade sin kommande rapport och pekade på bristen på långa serier inom statistiken som gjorde det svårt att få en bra historisk sammanhang i många ekonomiska frågor. Avslutningsvis redovisades den nya AKU statistiken som nu räknas enligt nya regler. Detta kommer i siffrorna att se ut som om arbetslösheten har ökat, fastän inget egentligen har hänt. Däremot får vi nu AKU statistik som är jämförbar internationellt.
Sju myter om svensk basindustri med avsändare SKGS. Myt 1, framtiden tillhör tjänstesektorn. Fast industrin betyder mer idag än 1970, drygt 27% av BNP. Industrin sysselsätter mer än 700 000 personer. Under 2000-talets början uppskattas ungefär 50% av tillväxten ha kommit från produktivitetsökningar inom industrin. Myt 2, Sverige använder mest el i hela världen. Sverige använder mindre el än jämförbara länder. Hela 38% av all elanvändning sker inom industrin och den mesta delen inom basindustrin. Varav mer än två tredjedelar exporteras, indirekt exporteras alltså el. Myt 3, vi klarar oss utan kärnkraft. Vi klarar oss inte utan kärnkraft inom överskådlig tid. Efterfrågan på el ökar och fortfarande kommer hälften av vår elproduktion från kärnkraft. Det som är viktigt för både industri och medborgare är en trygg energiförsörjning och det har vi inte idag. Vissa av dessa myter och sanningar är kanske lite tendensiösa, men där finns en viktig sanning, vi är fortfarande mycket beroende av både industri och bra energiförsörjning.
På väg mot en ny infrastrukturpolitik, anordnat av Bil Sweden och MRF. I panelen satt representanter för Vägverket, AB Volvo, Motormännen, Bil Sweden, Anders Karlsson (s), ordf Trafikutskottet, Lars Wohlin (kd), MEP. Frågorna riktades mycket mot hur mycket skall läggas på järnväg och hur mycket på väg. Där de flesta var överens om att mer måste läggas på väg. Framförallt på underhåll. Men också på nya projekt. Det blev också en diskussion kring hur planeringen och prioriteringarna görs. De flesta var rörande överens om att det kändes inte riktigt som om detta gjordes på ett optimalt sätt. Även vägverkets Lena Erixon konstaterade att ettåriga anslag inte var den bästa modellen för att kunna genomföra större vägbyggen på ett effektivt sätt. Statlig balansräkning diskuterades och det är klart att staten har idag endast kostnadskonton som en följd av vad historiskt sett förvaltningsekonomi har gått ut på. Staten behöver inga investeringskonton eller någon balansräkning, eftersom allt staten gör är investeringar. Eftersom staten skall betala alla våra gemensamma kärnintressen så behövdes inte någon företagsekonomisk redovisning. Sedan tillkom utbyggnad av socialförsäkringssystem och en större del av statens budget går idag till transfereringar. Samtidigt som tillgångarna överstiger skulderna ganska rejält idag. För i samma veva har den svenska staten långt mer än andra övriga EU länder (förutom de nordiska) byggt upp stora egna tillgångar i aktier och egna bolag. Vi har fått en konstig stat som helt enkelt prioriteringar ekonomiskt på ett annat sätt samtidigt som det inte finns teknik för att se på fysiska investeringar som investeringar ur ett ekonomiskt perspektiv. Det blev kanske inte så mycket tal om en ny infrastrukturpolitik mer om ny teknik för hur vi planerar och prioriterar. Lars Wohlin lyfte fram OPS lösningar som ett sätt att komma åt felaktiga prioriteringar. Han hävdade, med all rätta, att privat kapital aldrig skulle i samma utsträckning som offentliga medel investera i vägbyggen där det inte fanns anledning att bygga. OPS skulle inte läsa finansiering eller betalning, men däremot planering och prioritering. Vilket jag är benägen att hålla med om. Slutsatserna blev att staten måste höja investeringsnivån totalt, tillbaka till samma nivå som övriga EU länder åtminstone. Mer pengar måste också läggas på underhåll. Bristen på konkurrens i anläggningsbranschen måste åtgärdas. OPS lösningar är bra för att göra planering och prioritering och byggandet mer effektivt och produktutvecklande.
Det var första dagen….
Administrator Blogg Region Skåne
Igår kom domen i målet där Samres AB har överklagat Ängelholms beslut att avtala direkt med Skånetrafiken om beställarcentral för färdtjänst och riksfärdtjänst (Mål nr 6589-07 E). Region Skåne godkände avtalet mellan Ängelholms kommun och de sju övriga nordväst skånska kommunerna på vårt fullmäktige den 18 juni. Jag valde att inte delta i beslutet som ensam ledamot av RF. Min bevekelsegrund var bland annat denna grumliga legala situation, vi ingår ett avtal som antagligen inte visar sig vara lagligt. Dessutom delar jag inte uppfattningen att individuell behovsprövade tjänster går att likställa med kollektiv frivilligt resande. Det är inte riktigt samma sak eller lika behov. Det är också en helt ny verksamhet för Region Skåne som jag inte tycker ligger inom ramen för ett område vi ska expandera inom, den sociala sektorn. Den hanterar kommunerna mycket bättre och närmare medborgarna. Närhetsprincipen gäller även här.
Nu kom den första domen mot Ängelholms kommun och den förordnar kort och gott att Ängelholms kommuns upphandling av beställningscentral för färdtjänst skall göras om. Det var och är ingen laglighet i att lägga över tjänsten på Skånetrafiken och kommunerna måste upphandla tjänsten. Vi talar om en upphandling och en sådan skulle också ha gorts, vilket nu också måste göras. Frågan är vad som händer med avtalet nu?
Administrator Blogg Region Skåne
Först kom det ett pressmeddelande från Mats Odell, kommunminister och sedan kunde vi läsa en direkt reaktion på DN debatt av Anders Björck. Björck har självklart skrivit detta grova påhopp i sin egenskap av privatperson utgår jag ifrån, inte som regeringens förlängda arm landshövding i Uppsala län. Skönt av vi kan hålla isär våra roller på det tydliga sättet:-)
Däremot fortsätter Björck den tråkiga kampanjen på temat regionstorlekar, allt för att slippa ta den alltför relevanta diskussionen kring statens arbetsfördelning och maktdelningen mellan stat och region. Det är uppdraget och mandatet vi behöver diskutera. Storleken på framtidens regioner är en helt sekundär och i sammanhanget ointressant fråga. Så länge staten misslyckas att styra landet, gång på gång och inte kan leverera det som måste levereras blir frustrationen bara större ute i landet. Att stoppa huvudet i sanden som Björck vill göra kommer inte att hjälpa någon. Snarare tvärtom, frågan kan explodera till slut i ansiktet på regeringen vilket ingen av oss önskar.
Administrator Blogg Region Skåne
kronor på Living Labs, bland annat i Malmö. Det är en stor satsning på den delen av IT och Telekom som ofta glöms bort, innehållet. De Living labs som kommer att byggas upp skall ses som arenor för innovation inom tjänsteutvecklingen för hela den digitala världen. Vi ser hur media världarna flyter samman mer och mer och behovet av kvalitativ substans blir större. Samtidigt som det finns tekniska utmaningar i detta. Läs mer här om Vinnovas senaste satsning som sker i samarbete med Malmö Högskola och Lunds Tekniska Högskola.
Administrator Blogg Region Skåne
Det blev en lång berednings- och förberedelsedag inför höstens arbete. Vi började redan 8.30 och var inte klara förrän efter 17.00. Däremot så hann vi nog diskutera igenom och planera det viktigaste. Region Skåne har många viktiga frågor som ska hanteras under hösten. Speciellt inom området regional utveckling. Det är stora infrastrukturfrågor, regionfrågan, vår omvärldsbevakning, de nya bolagen för investering, event och turism, partnerskapet, Öresundsfrågorna, nya Sydsamorganisationen, innovation och kluster, forskning och utveckling bland mycket annat. Det är viktigt att vi hittar bra former för den medfinansiering från EU som nu finns tillgänglig för oss till en grad som vi aldrig tidigare sett. Det är idag både socialfonden, strukturfonden, interreg samt ramprogrammet som finns tillgängligt. Vi måste hitta arbetsformer för att naturligt medge och göra möjligt för dessa ytterligare medel bistå i vårt vanliga arbete för tillväxt och arbete. Vi ska nu genomföra Lissabonstrategin på regional nivå och slutföra sista delen i den strategi som både EU och medlemsstaterna har beslutat. Vägen till målet är lång måste vi nog tillstå, men en sak är säker, Skåne och Öresund har bättre förutsättningar än många andra regioner att lyckas. Nu när ESS och Fehmarn bron är inne i processen känns det ändå lugnare och säkrare att vi kommer att lyckas och nå framgång i vårt gemensamma arbete. Dock skall vi inte underskatta svårigheterna och utmaningarna. Även om de ska övervinnas så klart.
Administrator Blogg Region Skåne
de kommande programmen fyllde upp förmiddagen. Det finns många goda idéer för kommande projekt. Det känns positivt och kan åtminstone leda till att vi kan göra en hel del bra saker som ändå ska och borde göras.
Läste i helgen en intressant artikel om instabila och stabila skattebaser. Tesen var att även skattebaser bör vara utsatta för konkurrens. Det är de stabila som leder till godtycke och felaktig och orättvis utveckling. Finns det egentligen någonting som inte mår bra av konkurrens? Det verkar faktiskt inte så, när jag tänker på saken. Det som brister idag i Sverige är ju just avsaknaden av en väl fungerande institutionell konkurrens. Skattetrycket har inte med antal nivåer att göra utan på bristen av konkurrens mellan skattebaserna.