Vad händer när bilen når alla miljömålen?

Var en fråga som vi diskuterade idag på KAKs expertråd. Det är lite underligt att när bilen ganska snabbt utvecklas till att bli en miljövänlig och tyst funktion som löser dagens problem så arbetar många krafter för att minimera användningen av densamma. Utvecklingen av tekniken för bil och lastbil går avsevärt mycket snabbare än för järnvägen bara som ett exempel. Kan det vara bristen på generositet att människor kan röra sig fritt och utan att vi vet var eller när? Använder de kollektivtrafiken kan makthavare ha full koll både på var vi åker och när. Behovet att kontrollera medborgarna är kittlande och stort även om det kanske ibland sker mer subtilt.

Därefter hann jag tillbaka till kära Skåne före snöyran. Hade några möten i Malmö och skulle sedan vidare till Lund och 3 års jubileum av Mobile Heights. Men si där fick jag tji. Tågen var inställda och det var ett mindre kaos. Jag fick bli hemma helt enkelt. Jättesynd och jag som hade förberett några ord om Lars Tilly, då Ericsson nu Obducat, som avgår som ordförande. Det var ju hans förtjänst att hela projektet kom igång. Nu med starten av Mobile Heights Business Center kan vi konstatera att det hela varit mycket framgångsrikt och vuxit till mer än vad vi kanske trodde från början.