Tvärleden och Trelleborgsbanan

Invigning av bygget Tvärleden på länsgränsen mellan Skåne och Kronoberg. Grävning, tal och solsken mitt ute i skogen för att manifestera att det äntligen efter fyrtio års planerande och diskuterande skall skapas en länk mellan Blekinge och Halland och därmed skapas en vettig transportväg genom ett ganska industritätt område som behöver komma ut till kusterna. Ganska underligt att det ska ta så lång tid och en global recession för att sätta igång vägprojekt som är av avgörande betydelse för vårt näringsliv. Om de nu ska ha en vettig möjlighet att överleva. Nå, nu startar bygget och det är dessutom en totalentreprenad vilket också är ett steg framåt i den svenska infrastrukturvärlden. På det viset var det en bra dag även om den kom ca trettio år försent.
Roligt är att Regionförbundet Kronoberg fått bidrag för att påbörja utbyggnaden av Pågatåg Nordost, även det en viktig länk för att binda samman södra Sverige.
Direkt från detta event till avtalskrivning med Banverket för att få igång persontrafik på Trelleborgsbanan. Det har inte gått några tåg sedan sjuttiotalet till Trelleborg men nu är tanken att Öresundstrafiken även binder samman denna felande länk på kedjan. Tillsammans med Trelleborgs och Vellinge kommun har Region Skåne gått in i en medfinansiering. Även Malmö Stad finns med för att denna nya bana skall bli verklig. Idag skrev vi avtal, nu får vi bevaka att även projektet blir av. Tyvärr är det inte alltid nog med ett avtal. Det finns några sådana sedan gammalt som inte har gett mycket järnväg. Söderåsbanan är ett exempel.

Efter dessa renodlade infrastrukturuppgifter blev det några mindre beredningsmöten och sedan förberedelse inför morgondagens Regionfullmäktige.