Tack regeringen!

för att ni står emot trycket att ta över SAAB i Trollhättan. En verksamhet som inte på snart tjugo år har gjort vinst borde för länge sedan hanterats. Vi ska kanske inte heller belasta de amerikanska ägarna att de har tröttnat. Konkursen borde kanske ha effektuerats redan i början av nittiotalet. Den intressanta frågan är varför GMs ägare har tolererat detta slöseri med pengar. Det värsta är också att det lurar många duktiga och kompetenta människor att de har ett bra jobb och är på rätt plats. Ett ganska stort svek som nu på ett brutalt vis blir uppenbart för alla. Istället för en planerad omgruppering, sker nu en panikartad reträtt under ganska oordnade former.
Det var 2004 som den dåvarande s-regeringen gjorde en s.k räddningsinsats och riktade om planerade infrastrukturinvesteringar från andra delar av landet till utbyggnad av väg och järnväg mellan Göteborg och Trollhättan. Jag minns att jag sa då att när vägen är färdig läggs fabriken ned. Skåne förlorade vid det tillfället pengarna till E22 samt Västkustbanan. I princip försvann hela den planerade potten för Skåne i ett slag för att ”rädda” Trollhättan. Från en tillväxtregion med stor potential till en verksamhet som redan då gått med förlust i femton år. Undrar idag vilken analys som socialdemokraterna gjorde. Tydligen gör de samma idag med tanke på Mona Sahlings bestämda uttalande att staten ska ta över. Mer pengar ut i sjön. Samtidigt blir jag lite chockad över att samtidigt har inte ens de överförda medlen till infrastruktur ännu haft någon verkan. De har under dessa fem år som gått bara börjat arbetet och hela byggnationen återstår! (vilar dessa uppgifter på tidningsartiklar, dock) Nog för att vi vet i Skåne att infrastrukturinvesteringar tar tid. Men, att inte ens vägen är på plats i sin helhet efter fem år är ganska uppseendeväckande. E22 hade åtminstone varit halvfärdig nu.
Det beslutet var felaktigt redan då, men visar sig nu blivit än mer felaktigt. Det känns skönt att veta att inte alliansregeringen gör samma misstag. Det är förfärligt för alla de som nu kommer i kläm som jobbar på SAAB, men samtidigt är det långsiktigt bättre att få arbeta i företag som visar vinst. Det kanske lär oss alla att läsa bokslutet för vår arbetsgivare och själv ta ansvar för att det finns en framtid för våra jobb. Inte bara förlita oss på att det löser sig.