Igår lämnade TU efter ett intensivt dygn

mitt i den värsta trängseln i Skåne. Den bild vi försökte pränta in var vilken överraskande kraft som tillväxten har haft de senaste åren för Skåne och Öresundsregionen. Vi baserar våra prognoser på 3% ökande trafik när resultatet i verkligheten ligger på 10% för kollektivtrafiken sammantaget för år 2006 och trafiken över Öresundsbron redan första halvåret i år ökat med 28%. Vi visade på den storstadsregion som nu växer fram och hur Skåne idag är Sveriges andra stad. Då räknar vi den funktionella arbetsmarknadsregionen från Malmö-Lund upp till Helsingborg. Vi visade också på den möjlighet som ligger i vår storstadsregion med 3,6 miljoner invånare.

Vi hann med att visa Citytunneln med omkrets, vilket var ett krav från Trafikutskottet att se. Därefter ville vi visa på närheten inom Öresund och åkte till Örestad och där fick de träffa några av våra danska kolleger. Dagen efter blev det Sveriges andra hamn, Trelleborg, samt Sveriges andra flygplats, Malmö Airport. Till denna bild la vi att för 3,6 miljoner invånare finns det självklart fler flygplatser, Ängelholm och Everöd samt fler hamnar, Helsingborg, Copenhagen-Malmö samt Ystad. Detta för att visa att transitregionen Skåne försörjer hela nationen med gods och även stora delar av Norge. Av allt gods som anlöper Skåne är 72% endast transit. Vi vill se transit frågan som en möjlighet men behöver statens stöd för att klara det uppdraget. En trång sektor här hos oss leder till stora nackdelar för hela nationen. Både för konsumenter och industri. Alla hamnar och flygplatser har en roll och en plats i de godsstråk som finns och med en växande handel från öst blir deras roller snarare större än mindre.

Förhoppningsvis lyckades vi sätta den bilden hos utskottets ledamöter och samtidigt visa att vi gärna också har trevligt och roligt och njuter av livet i denna del av landet. Avslutningsvis bestämdes det att vi ska ta på oss från Region Skånes sida att bjuda samman Trafikutskottet med sina danska kolleger för en gemensam träff under nästa år. Då hoppas vi också kunna peka på de svenska konsekvenserna av Fehmarn Bält brobygget, dvs en fast förbindelse HH.