Direkt efter konferensen

gick resan till Örenäs utanför Landskrona och Öresundskomiteens infrastrukturinternat. Eftermiddagen inleddes av Kurt K Larsen, DSV, Per Homann Jespersen, Roskilde Universitetscenter, Björn Wahlsten, DSB samt Gösta Ahlberg från Skånetrafiken. Det kanske mest intressanta var Professor Christian Wichmann Matthiessen som sitter ledamot i danska regeringens Infrastrukturkommission. De har tillsatt en expertpanel för att ge underlag inför deras instrukturlov. Det intressanta är att deras perspektiv är lika nationellt inåtvänt som den svenska regeringens. Det var viktigt att konstatera att konsekvensanalysen av Fehmarn Bält bron måste lyftas bättre på vår sida sundet. Konstigt nog verkar Danmark planera in en trång sektor på järnvägen alldeles med öppna ögon. Inte bra för Skåne med västkustbanan och få godsflöden att fungera från Oslo till Hamburg. Vi har en hel del att göra. Det som är bra är att Öresundskomiteen nu tar ett helhetsgrepp.