Tyskland inser vikten av Fehmarn Bältbron

Det strategiska läget för delstaten Schleswig-Holstein/Hansestadt Lübeck mellan Norden och europeiska kontinenten var huvudtemat i den traditionella nyårsmottagningen i Lübeck den 13 januari 2010. Industrie- und Handelskammer zu Lübeck är värd för den årliga mottagningen, som inleddes med tre timmars föredrag av kammarens företrädare, partiledarna i del-statens parlament och företrädare för näringslivet etc.

Regeringen i Kiel är en koalition mellan CDU  och FDP (die Liberale). Peter Harry Carstensen (CDU) är ministerpresident. FDP leds av Wolfgang Kubicki, advokat, som har rykte om sig att vara en skicklig förhandlare med bred support inom näringslivet.

Kammarens ordförande bekräftade ännu en gång handelskammarens begäran om ett klart besked för planeringen av inlandsförbindelserna till det han kallade ”Århundradets förbindelseverk”, och varnade uttryckligen för att ett kommunikationstekniskt nålsöga skulle kunna uppstå om inte utbyggnaden av inlandsförbindelserna håller samma takt som färdigställandet av den fasta förbindelsen till Danmark.

Wolfgang Kubicki förstärkte dessa krav och meddelade, ”att (de nybyggda) inlandsförbindelserna för den fasta Fehmarnsundförbindelsen kommer snabbare än man tänker – och finanseringen kommer inte att belasta Schleswig-Holstein”. Kubicki tycks veta mera, hittintills har man alltid antagit att delstaten själv skulle bära kostnaden på ca. EUR 800 Millioner.

I Deutsche Bahns nuvande långsiktiga investeringsplan för norra Tyskland talas det om år 2025 som mål för utbyggnaden från Puttgarden ner till Hamburg. Ny vd i Deutsche Bahn och ny trafikminister i Berlin ger förhoppningar om andra och goda besked från Deutsche Bahn, som inom några månader skall lägga fram en plan för utbyggnaden i norra Tyskland.
(Källa Europakorridoren)