Transportforum 2010 i Linköping

Deltog i ett seminarium tillsammans med Lena Erixon, VV, Per Ödman, Kungsbacka kommun och Maria Jobenius, Scania om det nya trafikverket samt en ny transportpolitisk karta.
I mitt inlägg lyfte jag fram det positiva i att skapa ett samlat trafikverk med sikte på transporter och inte trafikslag. Det känns som om i princip alla är positiva till den förändringen och det har nog hängt i luften ganska länge att det fanns ett behov. Samtidigt är det viktigt att understryka att det måste vara ett öppet verk som arbetar med dialog och att regioner och kommuner får mer att säga till om i framtiden inom hela planeringsprocessen. De måste också höja ambitionsnivån och närvaron i både EU och i det internationella sammanhangen. Det nya trafikverket måste vara den expert som vi andra kan luta oss mot när det gäller både trafikanalys och omvärldsanalys. Det sker mycket omkring oss och hela den svenska ekonomin är mycket beroende av hela den globala omvärlden. Vårt näringsliv lever i denna verklighet varje dag och tiden är ofta en avgörande faktor. Här är ingen av oss offentliga aktörer riktigt med idag. Vi arbetar alldeles för långsamt och utan att väga in globala perspektiv i varje enskild fråga. Att hålla ett övergripande nationellt perspektiv må så vara och är väl bra i sig, men nästa nivå är ännu viktigare och mer relevant för vårt näringsliv.
Frågan kom om det är en fara med ett så pass stort och mäktigt verk. Behöver det inte vara, men självklart finns det en risk och det ställer större krav på både departement och riksdag att hålla jämna steg verket och dess kompetens. Det är ingen hemlighet att det svenska myndighetssystemet har lett till att kompetensen finns hos våra myndigheter och inte på departementet. Det är ingen unik fråga för infrastrukturen utan en allmän fråga för hela det svenska styrsystemet. Att regeringen har utsett Gunnar Malm som ny GD för Trafikverket känns iofs lugnande. Det är en klok person med stor erfarenhet från både det privata och det offentliga. Han är också ny och fräsch utan bakgrund i något verk. Det ska ju inte glömmas bort att även flyg och sjöfart är lika viktiga frågor som också ska hanteras av verket. Frågan om spatial planering borde också väckas nu. Det är det som ligger i förlängningen av att tala om verket som samhällsbyggare vilket Lena Erixon gjorde. Bra, men låt oss inte glömma att grundstenen i det svenska offentliga samhällsbygget ligger i kommunerna. Den kommunala nivån är där det börjar, låt oss alla starta där och sedan växa uppåt. Down-up perspektiv är ofta klokt.
Frågan om medfinansiering kom självklart upp. Den behandlas av nuvarande verk och regering lite väl lättsinnigt kan jag tycka. Ta Skåne som exempel. Skånska skattebetalare har medfinansierat 15200 kr per person (1993-2008) i jämförelse med Stockholm på drygt 4000 kronor och Västsverige på några hundralappar! Det är inte skäligt då att läsa att tacken för detta blir inte mer pengar till infrastruktur från staten utan mindre. Det ställer också krav på inflytande.
Som sagt, allt är inte sagt kring den nya myndigheten. Den startar 1 april 2010 och har en hel del utmaningar framför sig. Vi på den regionala nivån kommer i alla fall att göra allt för att detta ska bli bra och framgångsrikt.