Trans Baltic konferensen avslutad

Det blev en intensiv dag med mycket diskussion. Några spännande inlägg kring eventuella nya rutter för världshandeln. Beroende på hur framtiden utvecklas kan det bli möjligt att under en längre tid använda den norra delen av halvklotet för att ta gods från Asien till Europa. Det framfördes både positiva effekter av detta, kortare restid, mindre problematiska områden att skeppa gods över, men samtidigt var det många som framlade skepticism till hela tanken. En annan variant som kom upp var landförbindelse från Kina till Europa. Det finns en del gods som går via Transsiberiska järnvägen men det är en stor mängd gods som försvinner och det gör den vägen ganska dyr. Den så kallade Royal Route, dvs Shanghai-Suezkanalen-Rotterdam tar idag 28-30 dagar medan den norra havsrutten över Barents hav skulle ta 18-20 dagar. De stora godsflödena går idag från Shanghai, Singapore och Hongkong med mer än 20 miljoner TEU per år. Detta kan jämföras med Europas största hamnar, Rotterdam, Antwerpen och Hamburg som kommer upp i nivåer på max 10 miljoner TEU per år. En viss skillnad. Samtidigt finns det en part här som står för en mycket stor ökning under de senaste tio åren och det är Ryssland. Där EU ligger stabilt men utan någon större ökning, ökar Ryssland avsevärt. Dessutom går 70% av allt gods som landar i Ryssland via Östersjön. Här finns en stor potential för Östersjöregionen att försvara en position som gateway och uppehålla förmågan att kunna hantera stora mängder gods.
Det är bara att konstatera att det finns stor anledning att följa projektens arbete och fortsätta den gemensamma dialogen i Östersjöregionen. Vi har många viktiga framtidsfrågor att lösa gemensamt.