Stora infradagen 2010

Återigen dags för Maskinentreprenörerna och deras årliga infrastrukturdag. Dagen öppnades av infrastrukturminister Åsa Torstensson, följd av Carola Gunnarsson, vice ordförande SKL. Sedan mycket diskussion kring det nya Trafikverket, den kommande nationella planen och mycket annat. Dagens tema var: Vart tar näringslivets transporter vägen?
Det var många intressanta inlägg men ett som fastnade mer än andra var Jan T Persson från Tillväxtverket. Han visade tydligt och med empiri att det finns ett samband mellan infrastrukturinvesteringar och tillväxt. Det räcker självklart inte bara med detta utan måste ske i samverkan med andra insatser. Dock går det att sätta ett pris på investeringen genom att en enprocentig höjning av infrastrukturinvesteringarna ger cirka 0,1 ökad BNP. Ingen stark kausalitet men ändå. Det går också att visa att Sverige, trots vårt geografiska läge och dyra avstånd till marknaderna, ligger lågt i jämförelse med andra OECD länder vad gäller investeringsnivå som andel av BNP. Det tar också för lång tid att planera och bygga. Ingen överraskning kanske. Det som kanske var mer oroväckande var att Persson slog fast att de kalkyler som vi använder idag för investeringarna inte tar hänsyn till den fulla ekonomiska effekten. De till och med underskattar ekonomiska effekterna.
Det har varit tal om att ta fram nya kalkylmodeller. Ännu har inget kom fram. Det kanske vore på sin plats att vi la ner mer energi på en sådan fråga. Vill mot denna bakgrund återigen rekommendera OECD rapporten på Sverige som just nu lanseras. Där blir dessa saker bekräftade. Tillväxten är inte riktigt tryggad framöver. Det krävs åtgärder. En annan positiv överraskning var Transports ordförande Lars Lindgren, en trygg skåning, som visade sig vara positiv till PPP lösningar(privat-publika partnerskap) . Bra! Låt oss hitta ett objekt att starta med. Tror att spårvagnarna i Skåne kan vara ett bra underlag för en PPP lösning.