Spadtag vid Malmö Airport

Det hann bli torsdag innan jag kom fram till att få berätta om onsdagens program som startade med ett möte med Almi på Näringslivets hus i Helsingborg. Det blev en intressant diskussion kring våra respektive uppdrag och hur effekterna blivit för de insatser som gjorts.

Därefter var det det dags för spadtag för en fraktsatsning på Malmö Airport, också känd som Sturups flygplats. Tillsammans med landshövdingen Göran Tunhammar, Ilmar Reepalu och GD Lars Rekke skulle jag ta spadtag och hålla tal. Det blev en solig, vintrig och trevlig tillställning. Luftfartsverket gör tillsammans med Nordic Airport Properties en ganska stor fraktsatsning och bygger ut. Här följer det tal som jag höll:

Jag vill börja med att tacka för inbjudan att komma hit och bevittna beviset för en oerhört positiv utveckling för regionen i allmänhet och Sturup Airport i synnerhet. [Eventuella kommentarer om dagens utomhusaktiviteter]

Flyget var kanske den mest debatterade infrastrukturella frågan, vid sidan av biltullar i Stockholm, i valrörelsen. Inte minst på grund av den flygskatt som den förra regeringen föreslog. Med stor lättnad, både för skånska resenärer och för skånskt näringsliv, kan vi nu konstatera att regeringen nu slopat planerna på att införa denna förödande skatt.

När den nu rådande RTI-planen för Skåne arbetades fram led flyget fortfarande av konsekvenserna av 11 september-tragedin. Idag ser förhållandena helt annorlunda ut. Passagerartrafiken på Sturup har växt avsevärt. Utvecklingen av antal flygdestinationer har gjort att Skåne blivit ännu attraktivare som boenderegion samt som turistmål för utländska turister. Antalet besökande britter under den senaste tiden bekräftar att satsningen gett skånsk turistnäring ett rejält uppsving.

Dagens spadtag för den nya satsningen på flygfrakt är en minst lika spännande utveckling som passagerarflyget. Att flygfrakten har åttadubblats under de senaste sju åren talar egentligen för sig själv men jag vill ändå betona vikten av att denna positiva utveckling fortsätter. Som ordförande för den nybildade Regionala Tillväxtnämnden i Region Skåne blir jag naturligtvis glad varenda gång jag ser en satsning som kan gagna skånskt näringsliv. Enligt uppgift utgör en betydande del av fraktgodset produkter som kan kopplas till telecom- och läkemedelsbranschen. Två branscher som inte är helt oviktiga för regionens näringsliv…

Arbetet med att förbättra tillgängligheten till Sturup Airport kommer att trappas upp under denna mandatperiod. Rollen som komplement till Kastrup vad gäller passagerarflyg samt expansionen av flygfrakt ställer naturligtvis höga krav på god infrastruktur på land. Exempelvis skulle Sturupspendeln kunna bli ett lämpligt transportmedel av flygbränsle.

Med satsningen på lågprisflyg och flygfrakt i ryggen har Sturup alla förutsättningar att bli en flygplats för hela regionen, Själland inkluderat. Från Regionala Tillväxtnämnden kommer vi med spänning att följa utvecklingen på och kring Sturup Airport. Dagens avstamp stärker Skånes tydliga profil som logistiknod. Vi har idag starka transport- och logistikbolag i regionen. Den ”coopetition”, det vill säga konkurrens utan suboptimering, vi ser mellan Sturup och Kastrup är ett av många tecken på att Skåne ligger rätt i tiden

Flyget är en av de snabbast växande branscherna i den moderna ekonomin. De långsiktiga drivkrafterna för utrikesflyget är den pågående globaliseringen och framväxten av kunskapsintensiv produktion, samt en förändrad logistik med en ökad andel just-in-time som lagerprincip.

I och med dagens aktivitet skrivs ett nytt kapitel i Sturup Airports spännande bok. Det innebär en början på en ny resa. En resa mot nya mål och med nya förutsättningar som med all sannolikhet kommer att innebära skillnader för hela regionen.

Region Skåne vill naturligtvis åka med på denna spännande resa…

Dagen avslutades i Malmö och Höör.