PPP- så funkar det!

Det var namnet på Sydsvenska Industri- och Handelskammarens seminarium idag i Malmö. Det handlade alltså om det nya sätt som privata och offentliga aktörer samarbetar för att kunna nå fler lönsamma och samhällsekonomiskt viktiga investeringar, så kallade Public-Private Partnership. Talare var bl.a. Jan-Erik Nilsson, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, Michael Birch, danska trafikministeriet och Claes Magnusson, QCC Corporate Advisers AB. Stephan Muchler, dagens värd, inledde med att peka på att Sveriges andel av BNP som gick till väginvesteringar har minskat drastiskt och ligger idag bland de lägsta i EU. Han nämnde också Per Nuders kommentar att PPP lösningar tillhör fattiga länder och inte rika länder som Sverige. Samtidigt kan vi konstatera att Danmark, som inte längre har någon statsskuld, ägnar mycket tid till att titta på olika PPP lösningar. Bland annat kommer de att hitta en liknande lösning för Fehmarn-Bält bron som gjordes för Öresundsbron, berättade Michael Birch. Fler goda exempel gavs under dagen, men även exempel på motsatsen och analys vad som gått fel. Fördelen med den här typen av finansierings- och driftslösningar är att beställaren måste noga tänka igenom vad de vill ha, och genomförandet kan tidigareläggas, samt underhåll av t.ex. vägar kan skötas mer effektivt. Allt som allt går det att få mycket mer för pengarna den här vägen. Utbyggnaden av E22 genom Skåne och Blekinge skulle enligt beräkningar kosta ca 4 miljarder kronor. Med en nytto kvot av 1,4, uträknat av Vägverket, så blir nästan hela investeringen samhällsekonomiskt betald av en tidigareläggning. Enda sättet att kunna genomföra bygget tidigare vore genom en PPP lösning. Om nu bara skåningarna vill, så blir bland det första vi gör, efter den 17 september. Sedan är listan lång över vägar som kommer därefter.