Överläggningar om södra stambanan

Idag träffades företrädare för Banverket, Vägverket, Länstyrelsen i Skåne, Burlöv kommun samt Region Skåne för att diskutera en lösning på kapacitetsproblemet mellan Malmö – Lund, i synnerhet genom Burlöv. Initiativet var taget av Göran Tunhammar, landshövding i Skåne och tanken var att försöka hitta några öppningar i den något låsta situation som uppkommit genom flaskhalsen för både järnvägen och E6 genom Burlöv. Kommunen har ställt krav på en miljömässigt hållbar lösning och Banverket har endast fått anslag för en markbunden fyrspårig lösning som hade skurit sönder hela Åkarp samt skapat stora buller problem.

Efter diskussion landade vi i att Banverket att enligt regeringsuppdraget komplettera nuvarande järnvägsutredning med särskild hänsyn till gällande regler för buller. De kommer också att uppskatta kostnaden för tunnelalternativet. Vägverket kommer samtidigt att se över framtida behov vad gäller E6. Region Skåne kommer att utse en förhandlingsperson för att snabbt och i samverkan med verkens svar komma fram i finansieringsfrågan.

Skåne är en expansiv region och den potentialen måste tas tillvara. Det känns skönt att regionen kan bidra konstruktivt till detta och samtidigt hjälpa till så att vi inte tappar mer tid. Mitt i hjärtat för tätortsutbyggnaden och storstadsbildning kan vi inte medvetet bygga fast oss i lösningar som skapar barriärer och hinder. Dessutom miljöproblem som ska betalas av framtida generationer. Här har vi ett ansvar att se lite längre än bara till nästa budgetår. Vi bygger för framtiden, dessa investeringar har tioårs perspektiv innan de ens kommer på plats, då måste vi också förstå hur det ser ut när de äntligen är på plats. Samtidigt ska vi också bli bättre på att använda mark mer effektivt och frigöra ytorna för människor och inte för mer infrastruktur än nödvändigt. Det som går att gräva ned skall också grävas ned. Problemet är att finna nya metoder för finansiering, men problem är också till för att lösas.