Oro för otillräckliga satsningar

på infrastruktur präglar det arbete som Region Skåne just nu genomför kring regional systemanalys på uppdrag av regeringen. Idag var det hearing kring arbetet i Lund för kommuner, organisationer och trafikverk och andra aktörer som har intresse av infrastrukturfrågorna. Många hade slutit upp och vi började dagen med att Tore Englén, analytiker på NUTEK talade kring urbana tillväxtregioner, samhällsplanering och investeringar. Ett mycket intressant föredrag som visade på hur Sverige har tappat i andel mot BNP i offentliga investeringar. Från toppen kring 1970 när det låg på 8% till dagens nivå på 2,8%. Samtidigt är det viktigt att göra investeringar först där de gör mest nytta för tillväxten dvs i storstadsregionerna. Genom att öka förmågan till tillväxt i storstäderna kan vi ha råd att uppehålla välfärden i hela landet. Denna redovisning grundade sig på en storstadsrapport som NUTEK var med och ta fram tillsammans med Stockholm och Göteborg. Ett arbete där vi borde varit med. NUTEK kommer med en rapport i december 2008 som vi fick lite smakprov på. Där kommer bland annat att ges förslag som går ut på att stärka den regionala planeringen, samordna trafikverk och kommuners planering bättre, funktionsupphandling, koppla beslut om finansiering till regeringens tillåtlighetsprövning. Det krävs ganska mycket för att återställa förtroendet för staten som aktör. Alla dessa planer som aldrig har realiserats och som sedan när äntligen beslut tas inte får pengar eller får pengar men har femton till tjugo års planeringshorisont. Under tiden gräset gror dör kon.

Kerstin Gustavsson från Skånetrafiken fortsatte och beskrev deras arbete och prioriteringar. Sedan beskrev Mats Petersson från Infrastrukturenheten vårt arbete kring systemanalys. Lars Brummer avslutade med några siffror kring hur vi borde se på penganivån med tanke på kostnadsökningar. Vad bestyder egentligen trafikverkens alternativ om vi räknar med dagens penningvärde? Efter detta diskussion och frågor. Vi kan konstatera att Skåne är vana att vara med och betala. Vi har medfinansierat och avgiftsfinansierat de flesta större projekten under de senaste åren. Från Bron, Citytunneln och plattformspaketet. Vi kommer också att delta till en liten del i stambanans utbyggnad på grund av tjugo års misslyckade förhandlingar mellan kommun och Banverk. Det är kanske hög tid att vi skapar ett system där vi tar ansvar för att både planera och finansiera regional infrastruktur. Men då måste det till en skatteväxling.