Öresundstinget

i Köpenhamn idag handlade om IBU Öresund och infrastruktur i Öresund. Många intressanta inlägg och delade meningar om hur en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skall prioriteras. Självklart måste vi ta tag i den frågan redan nu. När Fehmarn Belt bron står färdig 2018 är det så dags att börja planera för en andra fast förbindelse. Även ESS och Max IV kräver sina investeringar i infrastruktur mer än bara enligt gamla planer. Konsekvensanalysen av ESS för hur infrastrukturen skall se ut är inte helt gjord ännu. Men måste göras. Vår karta i Öresund ritas om. Hamburg blir än mer intressant. Fokus måste ligga än mer söderut. De kommande samarbeten kring Science Corridor, Science Link samt Sound of Science gör att vi måste väga in detta i allt annat arbete. Det samt den globala konkurrensen för vårt näringsliv och den demografiska utvecklingen på Själland gör att både investeringar och transitarbetet är under lupp. Det krävs mer och vi måste bli bättre på att tjäna pengar på transit. Det kan även finansiera de höga miljökrav som vi ställer. Idag är värdeökningen i transithanteringen av gods alldeles för låg. Detta måste ses som en möjlighet.