Logistikforums konferens

i Jönköping i regi av näringsdepartementet och med Åsa Torstensson i spetsen. Det blev en späckad dag med många intressanta talare. Allt var kanske inte helt relevant, men många inslag var bra. Framförallt vill jag framhålla Jeanette Skjelmose från IKEA som visade tydligt varför detta företag är framgångsrikt och sakta men säkert etablerar sig över hela världen. Genomtänkt, proffsigt och hög kvalitet. Ikea har fortfarande 80% av försäljning och inköp i Europa. Intressant var också John Berry från DG Tren, Kommissionen. Han gav en exposé över den europeiska transport politiken och dess nuvarande läge. Gav naturligtvis mycket att önska, men intressant uppdatering. Bo Hallams från Schenker gav också en bra bakgrund till logistik situationen och speditörernas villkor. De har 80 000 uppdrag varje dag. Inge Vierth från VTI visade att deras studier inte kunde belägga att bil och tåg tar marknadsandelar från varandra. Ganska intressant! Jan Sundling, fd VD Green Cargo, hävdade att om vi inte får ordning på management problemen inom järnvägen i Europa, spelar inga investeringar någon som helst roll. En kommentar som jag kan instämma i. Kenth Lumsden från Chalmers konstaterade att världen är besvärlig och den ökade komplexiteten kan vi inte bortse ifrån. Det är väl helt enkelt så att skall järnvägen vara med och konkurrera måste den uppträda affärsmässigt och på marknadens villkor. Se till kunden och godsflöden. Inte till spår och växlar. Längre än så kom vi nog inte trots att det var en heldag i Jönköping. Näringsdepartementet och Torstensson har ingen enkel uppgift att komma ikapp med investeringar och modernisera systemen.