IT i vården är inte enkelt

Det visade sig i höstas att det stora arbete som Kaiser Permanente i USA har lagt ned på ett eget EMR projekt inte kommer att kunna leverera trots närmare $4 miljarder spenderat så långt. Deras CIO avgick när nyheten publicerades i Computerworld i november. De har spenderat $76 920 per läkare på detta projekt och ändå inte kommit närmare något resultat. NHS i Storbritannien ligger också risigt till med sitt stora IT projekt och hade före jul gjort av med $24 000 per läkare. Också utan resultat. Vi har en hel del fallerade projekt i Sverige också, även om ingen så långt närmar sig dessa summor. Frågan är varför det verkar så svårt att skapa ett säkert, fungerande EMR i tider när datatekniken klarar att styra nästan allting annat i vårt samhälle. Ibland har jag funderat på om det är en generationsfråga. De som beslutar och beställer tillhör en generation och grupp som inte mycket förstår eller känner sig bekväm med IT. Det är inte ett alldeles naturligt verktyg i vardagen. För dessa personer blir det svårt att en formulera uppdraget och ännu svårare att ställa rätt frågor. Vilket i sin tur betyder att utvecklare och datafolk inte förstår eller vet vad de ska leverera. Kan det vara så enkelt? Att det handlar mest om missförstånd och brist på kommunikation mellan beställare och leverantörer. Eller är det en omöjlig uppgift att skapa ett heltäckande system som utnyttjar teknologins alla fördelar för att underlätta och säkra sjukvårdens arbete.