Infragruppen träffades

i Malmö och inbjuden talare var Peter Fäldt från Infrastrukturenheten på Näringsdepartementet. Han gav oss en ordentlig genomgång av hela trafiklösningen för Stockholmsregionen inklusive citbanans paket som inbegriper hela Mälardalsregionen. Carl Cederschiöld var den förhandlingsperson som regeringen utsåg i november 2006 för att lösa Stockholms infrastrukturproblem. Det handlade både om kostnadsökningar som ätit upp budgetarna och planerna för trafikverken, eftersatt underhåll och långvarig brist på en storstadspolitik som anpassar planeringsinstrumenten till en växande urban regions speciella behov. I januari 2007 tillkom dessutom förhandlingar om Citybanans finansiering.

Idag finns en överenskommelse om prioriteringar och förslag till finansieringar av åtgärder för vägar, järnvägar och kollektivtrafik i Stockholms län med ett tidsperspektiv fram till 2030. När det gäller Citybanan tillkommer dessutom en kommunal och landstings medfinansiering som har väckt en del frågor kring hur en sådan lösning egentligen kan redovisas och hanteras av kommunrättsliga organ. Investeringen görs inte inom det geografiska området och investeringen är inte heller del av den kommunala kompetensen. Nu ligger uppdraget på trafikhuvudmännen så det ger någon logik till frågan. Vi har tyckt från Skånskt perspektiv att det är mycket intressant att följa utvecklingen av frågan i Mälardalen med tanke på de behov och diskussioner som förs hos oss. Frågan kring medfinansiering är inte ny, men inte heller helt okontroversiell. Det blev ett mycket intressant seminarium.