Igår var en lång dag….

som startade med mittvägs konferens för IBU projektet. En intressant heldag där de olika delaktiviteterna för projektet rapporterade om hur långt deras arbete kommit varvat med talare på olika ämnen med koppling till IBU.
IBU-Öresund handlar om infrastruktur- och byutveckling i Öresundsregionen. Region Skåne är Leadpartner för projektet, i tätt samarbete med Region Hovedstaden och Region Sjælland som är samordnande part på den danska sidan. Totalt består projektet av drygt 30 parter, svenska och danska kommuner, regionerna samt några svenska statliga myndigheter. Projektet består av fyra delar, så kallade delaktiviteter, som alla har en varsin projektledare. Den första delaktiviteten handlar om infrastruktur- och byutvecklingen i Öresundsregionen med fokus på hållbara, attraktiva och konkurrenskraftiga städer. I denna del av projektet ingår även att ta fram en pendlingsmodell som är tänkt att försöka förklara den stora pendlingen mellan Skåne och Sjælland, vilket troligtvis bygger på andra incitament än den pendling som sker inom exempelvis en storstad eller inom en region. Delaktivitet två tar utgångspunkt i Öresundsregionen som internationell trafikknutpunkt. Det handlar om att belysa all trafik, både persontrafik och godstrafik, till, från och genom regionen utifrån alla färdmedel. Medan den tredje delen av projektet arbetar med att belysa betydelsen av Fehmarn Bält-förbindelsen och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør samt utvecklingen av en transportkorridor däremellan och vidare. Denna delaktivitet arbetar även med att synliggöra behovet av höghastighetståg som ett komplement/alternativ till flyget samt möjligheterna som kan uppstå med höghastighetståg i regionen och vilka regionala utvecklingsmöjligheter detta skulle bidra till. Den fjärde och sista delaktiviteten belyser behovet att utveckla gemensamma trafikanalyser för personresor och godsströmmar som sedan ska vara till nytta för de andra tre delprojekten. Projektet startade 2008 och skall vara klart 2011.
Samma dag lanserades en delrapport om att trafiken i Öresundsregionen kommer att öka med 50% till år 2020.

Hann under dagen också med ett möte med Lars Montelius, Öresundsuniversitetet. Fick en uppdatering på hur arbetet går där. Pekade på ett visst behov av nytänk kan jag tycka. Det är kanske inte konstigt att det behövs ta nya tag efter tio år. Det som kändes som en bra lösning år 2000 kan inte vara bästa lösningen för år 2010. Mycket har hänt.

Blev också intervjuad av en licande lärare som skriver en avhandling om offentliga fusioner och regionalisering med fokus på organisation.

Avslutade sedan dagen i Höganäs med att tala på Moderaterna i Kullabygdens årsmöte. Alltid lika trevligt och alltid en lika engagerad och frågvis publik. Fick som tack en Höganäseuro. Jättekul, även om valutan är mycket lokal. Synd, den borde vara gångbar i hela regionen åtminstone. Det vore en bra reform för hela Öresundsregionen, att införa Euron på bägge sidor sundet som parallell valuta. Gissar att den skulle ta över rätt snabbt.