Igår var det endast interna

beredningar och överläggningar. Bland annat hade vi presidieberedning inför Regionala Tillväxtnämndens sammanträde den 20 september. En hel del frågor lyckas vi gå igenom en sådan dag. Det är allt från infrastruktur, ESS, turism, matkultur, innovation, social ekonomi, tågstrategi, tillgänglighetsfrågor bara för att ge några smakprov. Sammanträdet den 20 sep har miljön som tema. Dagen inleds med en seminariedel som kommer att ge ledamöterna en genomgång av vad som just nu sker i Skåne och inom vilka områden som Region Skåne är engagerade. Det blir endast delar av allt som vi deltar i som kan hinnas med under dessa dryga två timmar. Förhoppningsvis ger det ändå en lite mer sammanhållande bild av vårt miljöarbete för nämndens ledamöter. Bland annat kommer miljödriven näringslivsutveckling upp med cleantech som en dominerande bild. Energifrågan, hållbar mobilitet och Östersjön är andra viktiga frågor som kommer att finnas med.

Simrishamns kommun jobbar mycket aktivt med att försöka bli ett centrum för någon del av Östersjöarbetet. Det är en mycket viktig fråga för oss alla i Skåne och Öresund, vad vore vi utan ett någorlunda friskt hav, och det pågår en hel del bra arbete på många håll. Själv kan jag tycka att Simrishamn kunde bli värd för någon typ av forskningssymposium varje år. Det hade varit en bra start.

Efter dagens slut tog jag tåget hem till Ängelholm. Det är ju stora ombyggnationer på E6 vilket togs upp med stora rubriker i en av gratistidningarna som låg ombord. Där lyftes Skånetrafiken fram och tipsades om att de nu hade ett lysande tillfälle att locka över bilister till kollektivtrafik när inte motorvägen fungerade utan tvingade folk att sitta i timslånga köer. Samtidigt som jag läser denna artikel och funderar på att just nu tar tåget precis lika lång tid som bilen, dvs 1,5 timme hem. Då är tåget ganska konkurrenskraftigt. Just då, stannar tåget. En röst ur högtalarna informerar oss om att det på grund av trafikstockning på spåret blir en försening och vi måste stå still en stund. Så mycket för att kollektivtrafiken är ett alternativ. För mig från Malmö och ända hem tar det med tåg nästan två timmar. Även under de värsta ombyggnadsperioderna på E6 tar det ca 1,5 timme. Under normala förhållanden tar det under en timme. För mig känns som om den helt utsläppsfria bilen är mer realistisk än att vi alla kan utnyttja kollektivtrafik och tåg i en nära framtid.