Helsingborg och studenter

startade dagen. Studentstadsnätverket i Helsingborg med Campus Helsingborgs Studentkommitté i spetsen hade bjudit in till ett samtal om kollektivtrafik, studenter som kompetensdrivare och det regionala utvecklingsperspektivet. Där fanns representanter för alla studentföreningarna på Campus och även från KY-utbildningarnas studentföreningar. Det rörde sig mycket om tidtabellfrågor, priset för kollektivtrafik, möjligheten att kunna pendla och studenter som viktiga nätverk och remissinstans. Vi hade en intressant diskussion och jag fick med mig en hel del nytänkande och nya infallsvinklar. Ett möte som gav mig mycket och dessutom måste följas upp till hösten för att besvara en del frågor. Ett bra initiativ av Helsingborgs kommun att samla studenter till samtal som dessa för att diskutera och utbyta tankar kring de samhällsfrågor som de upplever i sin vardag.

Därefter vidare till Lund och regionledning. Det var förlagt till BMC i Lund för att samtidigt visa den verksamheten. Ett av våra främsta våtlabb i Sverige just nu.

För att redan 13.30 åka vidare till MAX lab och ett möte med E22 AB och Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Vi hade en konstruktiv och givande diskussion där vi fick tillfälle att presentera det initiativ som tagits i samarbete mellan Sydsvenska Handelskammaren, Region Skåne, Regionförbundet Blekinge och Regionförbundet Kalmar. Där även Östergötland blivit erbjudna en plats som vi hoppas de ska ta. Frågan kring hur vi ska lösa framtidens infrastruktur frågor är på allas läppar just nu. Tillväxtregionerna brottas med kapacitetsproblem och eftersatta behov. Samtidigt som staten inte har det utrymme som skulle behövas. Det är inte heller nyttigt att göra investeringarna just nu i högkonunktur. Men vi ska inte glömma att Sverige har halkat rejält efter i investeringsnivå i jämförelse med liknande länder. Vi är i botten i EU familjen och bottnar snart bland OECD länderna. Samtidigt som vi har ett tydligt konkurrensproblem. Det vill säga, problemet är brist på konkurrens inom entreprenadsidan. Det ger oss en kostnadsutveckling som inte riktigt stämmer med övriga kostnader i samhället just nu. Vi har inom den regionala tillväxtnämnden tillsatt en arbetsgrupp som ska börja arbeta med dessa frågor. Förhoppningsvis kan vi vara en konstruktiv del i lösningen framöver. Risken är annars att kon dör medan gräset gror.