Har life science en framtid här?

Var en central fråga när jag träffade Medicon Valley Alliance idag på förmiddagen. Svaret blev självklart ett tydligt ja, men det finns behov av ganska många insatser från både regional och nationell nivå i bägge länderna om detta ska kunna infrias. Kunskapen kring hur läkemedel och andra lösningar inom sjukdomsforskningen ska kunna användas, s.k. drug delivery (det vill säga hur och med vilken teknik som patienten får i sig läkemedlet) är hög i Öresund. Det finns lång erfarenhet och stor kunskap. Detta är ingen dålig sak att vara bra på. Många i övriga världen kan kemin. De kan göra lösningar och hantera molekyler, men klarar inte av att svara på frågan hur det fantastiska medlet skall nå in i patienten. Här i Öresund är detta en styrka. Då måste alla också bli bäst på det området. Det räcker inte att vara bra. Det kräver i sin tur en tydlig strategi och vision. Det är något vi alla måste göra och det måste ske snabbt. Medicon Valley Alliance berättade också om sitt Ambassadors program. Ett spännande sätt att bygga närverk över hela världen inom life science. Allt för att kompensera vår geografiska utsatthet och brist på kritisk massa. Idag finns tre etablerade ambassadörsplatser och ett fjärde är på väg. De presenterade också lanseringen av Medicon Valley Online. En portal för att skapa en helhetsbild av life science branschen i Öresund. Den visar alla olika företag som finns i regionen, samt vad de gör, inom vilka områden de finns samt vad som finns i deras pipeline. Det kommer dessutom att kombineras med en sökmotor för lediga jobb. Allt under ett tak. Dessutom med ett mycket tydligt och rent formspråk. Behov och funktion först, utseende sedan. Det är ett bra framgångsrecept för siter som ska slå.

Efter denna mycket innehållsrika förmiddag vidare till Malmö och presidieberedning med Regionala Tillväxtnämnden. Vi hade den nya Trafikverkschefen i region syd på besök som presenterade sig och sitt område. Lennart Andersson heter han och är från Vägverket. Vi fick en bra bild av hur arbetet kommer att bli framöver med det nya verket. Regionkontoret för syd ligger i Kristianstad med ett lokalkontor i Malmö samt de andra residensstäderna i övriga regionen. Den består av de fyra Smålandslänen samt Skåne. Nu har vi några stora samarbetsprojekt framför oss. Det är både E22, Västkustbanan, Pågatåg Nordost för att bara nämna några. Helsingborg och Trelleborg är också kommuner som är i fokus för stora projekt både på väg och järnväg. Sedan ska vi inte glömma utredningarna om Simrishamnsbanan och den andra fasta förbindelsen över Öresund. Ja, det är mycket att göra de närmsta åren och Trafikverket och Region Skåne kommer att ha många kontakter. Det är dock positivt att vi nu har ett verk som kan ha en helhetssyn på infrastruktur. Vi ska bara inte glömma att vi också kräver kompetens på sjöfart och flyg. Skåne är en stor transitregion och godset använder alla trafikslagen.

Trevlig helg!