Godstransportrådet och regeringen

Fredag 27 juni var jag inbjuden till Regionala Godstransportrådet i Skåne/Blekinge som representant för infrastrukturfrågorna i Region Skåne. De hade ett större möte som inkluderade Leif Zetterberg, statsekreterare Näringsdepartementet samt företrädare för Regionförbundet Blekinge, Banverket samt Godstransportrådet för Småland lett av Sven Lindgren. Göran Tunhammar är ordförande för Godstransportrådet i Skåne/Blekinge och ledde mötet. Det inleddes med en presentation av ett initiativ från dem kring ett projekt som ska leda till att förbättra kunskapen kring godstransporter och dess utveckling. I rådet finns även representanter för näringen genom Posten och Schenker. Det var även landsövdingetätt med både Göran Tunhammar, Ingegerd Wärnersson samt Sven Lindgren. Banverket var representerat genom flera personer från hela den sydsverige. Från Skåne fanns Jens Möller med. De ingår också i rådet normalt. Själva det ursprungliga initiativet till att bilda rådet kom från Banverket. I Skåne/Blekinge bildades det 2003 och i Småland för ett år sedan. Vi försökte tillsammans ge en samlad bild av godstransport situationen i hela södra Sverige till Leif Zetterberg. I och för sig en onödig insats, han är mycket väl insatt i hela den svenska situationen coh vet mycket väl både hur det ser ut och vad som gäller. Samtidigt är det viktigt att vi alla vässar våra argument och blir bättre på att visa vikten av både investeringar och effektiviseringar i vår del av landet. Från Skånes perspektiv pekade jag på det arbete som just nu pågår med systemanalys, ett uppdrag vi fått från regeringen och är glada för. Samtidigt att detta arbete väckt andra frågor kring godstransporter och transit som vi känner måste besvaras och det handlar om förädlingsvärdet i transitledet för Skåne. Är detta en bra affär eller ej? Ett arbete som får börja efter att systemanalysen är färdig i september 2008. Jag underströk också behovet av marknadstänk inom alla trafikslag och konkurrensneutralitet. Idag lever de i ganska olika ekonomiska världar vilket försvårar både intermodalitet samt ett vettigt marknadstänk. Det går inte att ens tänka övergång från lastbil till tåg om villkoren är så olika som idag. Trafikslagen befinner sig i helt olika världar och kan inte ens tala med varandra. Företagen lever också i en värld där det inte går att lägga ner för mycket tid på att hitta bästa möjliga transport, det är också en viktig aspekt när vi vill att de ska delta i arbetet med att hitta bättre transportlösningar. De måste tjäna pengar varje dag, annars förlorar vi jobb och vinst. Alltså måste transportlösningarna komma enkelt och billigt. Det är en utmaning för alla delar av transportsidan, både privat och offentligt.

För mer info kring regeringens arbete med infrastrukturpropositionen länka här.

Efter detta fylliga möte kring gods åkte jag vidare till Helsingborg och överläggningar kring nordväst Skåne och Västkustbanan. En fråga som nu måste i mål. Här har Helsingborgs kommun tagit ett stort ansvar för stora delar av banan och därför måste nu staten upp till bevis med övriga delar som dubbelspår från Maria Park till Ängelholm. Det verkar som om tunneln i Hallandsås ska hålla tidtabellen, vi har i alla fall inga andra signaler, och då måste resten av banan på plats nu.