Fredagen i Alvesta

har jag ännu inte berättat om. Det var Sveriges Byggindustrier som bjudit in till seminarium för branschfolk inom anläggningssidan. Hans Brändström från Näringsdep. inledde och berättade bland annat om infrastrukturpropen, den nya myndigheten Transportstyrelsen (där undertecknad ingår i insyndsrådet) samt vad som nu ska hända med övriga trafikverk. Det är idag inte klart men Bo Bylund har fått uppdraget att se över planeringsprocessen och Billinger ser över myndighetsstrukturen så svaren kan komma under året. Det ryktas om sammanslagning av Väg och Banverk. Det ryktas också om en förstärkning av departementet. Den som lever får se. Därefter talade jag Henrik Andersson från Sydsvenska Handelskammaren. Han pekade på de stora behov av investeringar som vi har samt eftersläpningen i jämförelse med vår omvärld. Visade också på exemplet E22 hur viktigt det är att söka stöd för att tydligt prioritera bland objekten. Regionerna och Sydsvenska Handelskammaren driver E22AB tillsammans för att just peka på och föra i bevis vilken nytta och tillväxtfrämjare investeringen i 2+2 väg från Trelleborg till Norrköping skulle vara. Själv pekade jag också på branschens låga produktivitet. La tyngpunkten på mer konkurrens, mer utveckling och bättre produkter. Vi behöver få mer för pengarna, högre kvalitet, modernare funktioner samt högre estetiska mål. Både beställaren och leverantören har levt mycket enögt ur mer än ett perspektiv. Det måste bli en ändring på detta. De investeringar vi gör i vägar och järnvägar är faktiskt byggnasverk som påverkar vårt samhällbygge under mycket lång tid. Vissa av de vägsträckningar som finns idag har funnits sedan 1100 talet. Samtidigt kan också tiders prioriteringar framstå som helt obsoleta efter mindre än hundra år. Ta järnvägen genom Skälderviken. Dessa exempel visar hur viktigt det är att när vi väl valt var vi ska investera är det lika viktigt hur vi investerar. De marginalkostnader vi talar om kan vara helt avgörande för kommande generationer och deras möjligheter att bygga ett samhälle med hög livskvalitet. Jag pekade också på vikten att samverka mer mellan alla olika aktörer för infrastruktur, både näringen, myndigheter, byggare och kommuner som planerar det övriga omkringliggande. Före mig hade också Krister Örnfjäder (S) samt Lars Gustafsson (Kd) talat, bägge riksdagsledamöter.

Sedan fick jag inte höra mer eftersom jag var tvungen att avvika med tåget till Köpenhamn. Vi hade presidiemöte med Interreg Öresund inför sammanträdet den 30 januari. Jag tar över ordförandeklubban i år. Blev ett bra planeringsmöte och sedan hemgång i mörka vinterkvällen via Lund för att hämta bilen.