Fast förbindelse HH

är ganska självklart, kan jag tycka. Det visar sig dock att det har historiskt varit svårt för nordväst Skåne att enas till en tydlig linje och verkligen driva frågan på ett effektivt sätt. Öresundsbron kan väl tas som lärdom och inspiratör. Igår samlade Idéforum Nordvästra Skåne ett antal beslutsfattare till en diskussion på eftermiddagen. Bo Samuelsson, Sydsvenska Handelskammaren, Sten-Åke Tjärnlund och Håkan Lindström från Helsingborgs Stad inledningstalade. Det är så att Helsingborgs Stad arbetar ganska intensivt med att utreda och planera för en fast förbindelse, men endast för tåg. Det är mycket tal om godståg just nu och det gör mig lite oroad. Jag kunde inte heller få svar på vart godstågen tar vägen när de väl tagit sig över sundet. Det fanns lite intresse i Danmark för att börja diskutera, men sedan hade de inte tänkt längre. Men, vilken nytta har våra företag av att lägga gods på tåg, som endast kommer några mil? Det är ju godsstrukturen i övriga Europa som avgör vilken typ av godstransport vi kan ha. Om det inte handlar endast om interna transporter i Sverige och då är ju inte förbindelse över sundet en på dagordningen.
En fast förbindelse är nögvändig, men den måste innehålla biltrafik i huvudsak. Tågen kan bli en viktig bisak, eftersom på längre sikt blir det nödvändigt ur säkerhetssynpunkt och bekvämlighetssynpunkt för arbetspendlare och studenter som snabbt och säkert skall kunna komma runt i Öresundsregionen. Men gods på tåg är en fråga som avgjordes redan på 70-talet. 18% av godset som ankommer hamnen i Helsingborg kommer med tåg. Det är inte en siffra som ökar. Vi får idag 5 enheter väg för varje enhet spår, vad gäller investeringar.
Det vi behöver göra i nordväst är att skapa allierade i Oslo/Göteborg samt i Norrköping/Linköping och sedan sätta ihop ett PPP paket samt börja lobba mot statsmakterna. Sedan kan vi också börja alliansarbetet med danskarna. Men innan vi har vår svenska stat med på vagnen så har vi långt kvar.