ESS och Simrishamnsbanan

Började dagen på Fastighetsmässan i Malmö för att tillsammans med Therese Welander från ESS enheten berätta om vilka möjligheter ESS anläggningen ger oss alla i Skåne och Öresund. Det kräver iofs aktiv handling från både offentliga och privata aktörer. Vi måste alla dra vårt strå till stacken för att skapa de förutsättningar för innovation, företagande, tillväxt, fler människor och utveckling som investeringen i ESS och Max IV ger oss. Skillnaden mellan passivitet och proaktivitet kan kosta oss 15 miljarder per år fram till 2040. Samtidigt vet vi att det krävs mycket av oss alla i attitydförändring, internationalisering, bättre infrastruktur, bättre innovationsklimat för att bara nämna några saker.

Som en logisk följd av morgonen åkte vi en delegation till Stockholm på middagen för att uppvakta Näringsdepartementet om Simrishamnbanan. Den vita fläcken på Skånes karta när det gäller järnväg känns nödvändig att arbeta bort. Samtidigt ska vi alla vara mycket medvetna om att skapa en nyinvestering av järnväg som det handlar om i detta fall är inte enkelt. Det kostar mycket pengar och dagens volymer i området står inte ännu i relation till kostnaden. Vi tror dock att utan investeringen kommer vi aldrig att skapa den balans och den bärkraft som Skånes utvecklingsprogram talar om. Därför kämpar vi nu för att det åtminstone ska bli en skrivning om utredning i den kommande nationella planen. Annars riskerar utvecklingsarbetet att stanna upp helt till 2021. Vi fick gott om tid och framlade vår sak. På plats fanns förutom undertecknad, Michael Sandin, kommunstyrelseordförande i Staffanstorp, Mats Helmfrid, kommunstyrelseordförande i Lund samt Birte Sandberg, vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Hann med ett kort planeringsmöte med Tillväxtverket innan resan åter gick mot Skåne och Öresund. Imorgon Malmö och Kristianstad.