En dag i trafikens tecken

började med överläggningar mellan presidierna i regionala kollektivtrafiknämnden och regionala tillväxtnämnden. Vi diskuterade den tågstrategi som Skånetrafiken arbetar med just nu. Den är indelad i fyra faser. Den första handlar om sydsvensk integration, den andra konsolidering och kapacitet, den tredje integration av de fyra skånska hörnen och slutligen den fjärde där alla skånska kommuner ska integreras. Visionen sträcker sig fram till 2037.

Efter detta anslöt Vägverket och Banverket för gemensamma överläggningar kring både pågående planer samt den kommande åtgärdsplaneringen 2010-2019. I planen för 2004-2015 fanns 35 miljarder kronor. De utmaningar som är tydliga idag är trängsel, kapacitet och miljöfrågorna. Inför infrastrukturpropositionen 2008 handlar det om några viktiga områden. Det är Skåne som tillväxtområde, Öresundsintegrationen, finansiering samt det regionala mandatet. Vi har ganska många utmaningar i dessa tider av en tillväxt på trafiksidan som inte tidigare har skådats. Kollektivtrafiken ökar med 10-15% per år, godsflödena ökar på både järnväg och väg med en hastighet som inte många räknade med bara några år tillbaka. De godsprognoser som låg som underlag för beslutet om Fehmarn Bält bron, vilka skulle gälla 2018, är redan slagna. Allt detta gör att vi skulle behöva ganska många fler miljarder än vad som finns tillgängliga för att hinna investera ikapp och samtidigt sköta underhållet på de när vi har. Därför är det också viktigt att vi börjar diskutera hur vi ska finna nya sätt att finansiera infrastruktur i framtiden. Det löser inte våra nuvarande problem, de måste lösas på traditionellt sätt. Det är dock viktigt att vi orkar göra både och. Lobba för mer statliga pengar till Skåne, samtidigt som vi börjar ett utvecklingsarbete kring hur dessa frågor skall lösas i framtiden. För några år sedan gjordes ett utredningsarbete inom ramen för Sydsam för att se över de skattebaser som skulle kunna flyttas till regional nivå för att få bättre effektivitet i prioriteringarna och besluten närmare medborgarna. Det är nog dags att damma av det arbetet igen.

Vi måste också involvera det arbete som sker inom ramen för Strukturbild och Örib i planeringsarbetet. Det vi sitter i idag är resultatet av en total avsaknad av storstadspolitik under decennier och det vi inte ska göra nu är samma misstag som har skett i Stockholm. Där har problemen byggts in och trängsel och brister uppkommit nästan medvetet. Vi har istället alla möjligheter att göra något annorlunda och tänka till före. Den urbanisering och storstadsutveckling som har skett i Köpenhamn och Stockholm kommer att ske i Skåne också. Här kan dock saker göras bättre och mer genomtänkta. Förhoppningsvis kan vi använda den kunskap som redan finns.

Dagen fortsatte med fortsatta beredningsmöten med Regionala Tillväxtnämnden. Presidiet träffade revisionen och sedan hade vi förberedande möte inför nämnden 30 november.