E6 igen

Det blir en del tid över till funderingar när jag är på resande fot som idag. Detta med vägarbetet på E6 som ska hålla på ända till oktober. Jag har nu själv upplevt upp till en timmes längre restid på grund av köer och trafikstopp vid mer än ett tillfälle. Om jag är rätt informerad kostar detta arbete cirka femtio miljoner kronor. För tio miljoner kronor till hade arbetstiden kunnat halveras. Vet inte om dessa uppgifter är 100% korrekta, men har dem från hyggligt säker källa. Om vi då tänker att vi räknar med ca 38 000 fordon som passerar E6 varje dag mellan Malmö och Helsingborg och dessa förlorar en timme varje dag på grund av vägbygget så har det en kostnad självklart. Det skulle kunna beräknas till endast i en riktning, dvs 1 timme per dag gånger 38 000 fordon vilket blir, om vi räknar på en genomsnittlig lönekostnad av 400 kronor i timmen, drygt 15 miljoner per dag. Vi förlorar alltså minst de tio miljonerna per dag som en halvering av byggtiden hade kostat en gång! Dessutom är det antagligen avsevärt mycket mer pengar. Även om vi räknar med 10 mijoner per dag och endast den sista perioden på två månader så hamnar vi på astronomiska belopp som aldrig blir debiterade. Bara den förlusten hade betalt en stor del av de väginvesteringar som krävs i Skåne, b åde E6 till Trelleborg och stora delar av E22. Det betyder att det måste finnas smartare sätt att räkna, effektivare sätt att bygga och mer konkurrens i asfaltsbranschen.