Beror det på vem som säger det?

När jag vid en konferens där bland annat Banverket medverkade uttalade kritik mot bristen på produktutveckling kring järnväg som infrastruktur och att vi idag lever med samma standard som när järnvägen byggdes på 1800-talet, ja, till och med mindre kapacitet eftersom en del räls revs upp under 70- och 80-talen, protesterade Banverkets man. Nu uttalar en annan person från SJ samma sak i en intressant artikel i Realtid.se. Läs den, intressant att representanter nu från Mälardalen 1. upptäckt problemet och talar klarspråk, 2. stjäl hela retoriken från Skåne, 3. kanske kan hjälpa till och skapa ett samtalsklimat där vi alla ser till hela bilden.

Då hade vi kommit långt. Sedan har de fel när de skyller kostnadsutvecklingen på ett ökande stålpris. Även om det är en viktig och stor del av järnvägsbygget så finns den ingen annan bransch som inte får ta höjd för en sådan sak på andra områden för att hålla nere kostnadshöjningar. Det har inte gjorts utan stålkostnaden har fått slå igenom fullt ut, med full kompensation. Unikt, och visar på bristande konkurrens och antagligen monopol- eller oligopolproblem. Järnvägens nationalism har inte varit nyttig för dess egen utveckling utan skapat stora problem som är frågan om vi kommer att ha råd att överbrygga.