Beredningar och interna möten

hela långa dagen i Kristianstad. Vi avverkade en hel lång rad ämnen, både bra och dåligt. Fortfarande kan jag ändå förvånas över hur det fortfarande kan brista i professionalitet i en så pass stor organisation som Region Skåne. Vi omsluter dryga 25 miljarder och har drygt 33 000 anställda. Många tror nog att det i sig leder till en effektiv och duktig apparat på alla plan. Det finns ingen sådan automatik. Jag vill dock understryka att det mesta är mycket professionellt och de flesta medarbetarna är mycket kompetenta, men det finns en hel del inbyggda fel som gör att det blir svårt för många att faktiskt göra ett bra jobb även om de vill.

Funderade en hel del kring infrastrukturen och framtiden. Staten kommer antagligen inte att ge alla de pengar som krävs för att finansiera alla de investeringsbehov som Skåne har idag. Även om så sinkar oss planeringstider och projekteringstider. Allting tar väldigt lång tid. Det råder mycket debatt just nu kring medfinansiering från kommuner och regioner. Det är principiellt helt fel. Ta en fast förbindelse Helsingborg-Helsingör. Det bästa kanske vore att bygga en helt privat lösning. Att få en förbindelse på plats är mycket viktigt om vi ska kunna dra nytta av den integration som kan växa i framtiden, samt Fehmarn Bält bron som står färdig 2018. Bara den kräver en bättre och effektivare trafiklösning i Öresund. Även den sårbarhet som vi idag upplever med endast en fast förbindelse över sundet måste lösas. Senast idag var bron stängd två gånger. Det är inte acceptabelt att det sker så ofta som det gör nu. HH projektet är viktigare idag än tidigare och kan inte vänta samma hundra år som Öresundsbron gjorde.