Åtgärdsplanering och Tangshandelegation

Förmiddagen ägnades åt inläsning och förberedelser av veckan. Sedan blev det möte kring åtgärdsplanering och infrastruktur i Helsingborg. Det är många frågor som pockar på i en tillväxtregion som Skåne. Samtidigt vet vi alla att det är ont om pengar. Detta tvingar oss alla att prioritera men också att försöka vara kreativa i att hitta nya och andra lösningar. Vi diskuterar just nu att inte lägga in de s.k. light rail satsningarna, dvs spårvagnarna, som planeras i både Helsingborg, Lund och Malmö i de statliga planerna. Det skulle bara tränga ut andra lika och kanske till och med mer viktiga projekt. Det är bättre att lägga spårvagnarna i ett eget skånskt paket som kommunerna och regionen löser gemensamt.

Det vi ska lägga kraft på är att få stambanan, Västkustbanan och andra genomgående och stora stråk på plats när det gäller de statliga och regionala planerna. Utan de stråken på plats för järnvägen finns inget att bygga det finare nätet kring. Vi måste ta varje sak i rätt ordning om målet att bygga ihop regionen skall kunna nås. Framtidens utmaningar när det gäller arbetsmarknaden och välståndsbyggandet kräver mer pendling och över större geografi. Matchningen på arbetsmarknaden kommer inte att bli enklare i framtiden, snarare svårare och då kommer rörligheten att vara viktig.

Vi kan också konstatera att när nu Fehmarnbältbron är beslutad av både danskar och tyskar så har den fasta förbindelsen mellan Helsingör-Helsingborg kommit i ett helt nytt läge. Den flaskhals som vi redan idag upplever i Öresund kommer att bli flerfaldigt värre efter 2018. Det kräver beslut ganska snart för att få ett så pass stort projekt på plats åtminstone runt 2025.

Efter alla dessa avgörande framtidsfrågor åkte jag vidare till Malmö för att delta på Malmö stads middag för delegationen från Tangshan. Det är den eco city som de planerar att bygga som är i fokus. Förhoppningsvis skall våra företag vara med och kunna göra affärer som ett resultat av det avtal som regeringen slöt med Tangshan under 2007. De har stora planer för en 30 kvadratkilometer stor förort som skall vara byggt med miljö och hållbarhet som signum. Västra hamnen i Malmö och Hammarby sjöstad i Stockholm är förebilder. Svenska Sweco har uppdraget att göra en masterplan. Regeringen har också utsett en ansvarig projektledare i Mats Denninger. Detta är ett led i den exportplattform som lanserades för att marknadsföra och exponera svensk miljöteknik. Det som kallas Symbiocity. Arbetet pågår för fullt. Och vi gör vad vi kan för att hjälpa till.