Pressmeddelande

Anders Åkesson, regionråd (MP) och Pia Kinhult, regionstyrelsens ordförande (M), anmäler Sverigedemokraterna till Diskrimineringsombudsmannen.

Sverigedemokraternas Syddistrikt har utlyst en ”fototävling” med anledning av att papperslösa flyktingar från och med 1 juli får rätt till akut tandvård.

– Sverigedemokraternas kampanj mot akut tandvård för papperslösa flyktingar är ett riktigt lågvattenmärke, säger Anders Åkesson, som även är vice ordförande Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnden och ordförande i tandvårdsutskottet. Sättet på vilket de pekar ut migranter är främlingsfientligt och diskriminerande.

– Vi har i många år i Region Skåne sett exempel på Sverigedemokraternas främlingsfientliga politik, men den här ”fototävlingen” är verkligen droppen, säger Pia Kinhult. Jag är stolt över att vi här i Region Skåne redan för flera år sedan fattat beslut kring vård och tandvård för papperslösa flyktingar.

Anders Åkesson, 0705-17 32 86
Pia Kinhult kontaktas genom pressekreterare Johan Folin, 044-309 30 52