Transitio AB

12 januari 2004

En majoritet i Skånes Regionfullmäktige beslöt på ett av höstens sammanträden att köpa in sig i AB Transitio. Vilket kanske inte ska uppfattas som en uppseendeväckande fråga i tider av vårdkaos och ekonomiska underskott. Men jag tycker att det pekar på två saker när det gäller inställningen hos s-majoriteten som just nu styr Region Skåne tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet.

För det första handlar det om syftet med delägandet i Transitio. Bolaget har som sin huvuduppgift att köpa tåg och hyra ut dessa till sina delägare. De ska genomföra upphandlingar, sköta uthyrning mellan delägare samt upphandla underhåll. Allt detta låter ju bra. Men nu är det så att s-majoriteten jagade den borgerliga fyrklövern under förra perioden för samma fråga, då gällde det sjukhusbolagen i Helsingborg och Ängelholm. Region Skåne blir ägare/delägare i ett offentligt bolag som i sin tur måste upphandlas varje gång Region Skåne ska köpa vård/tåg av dem. För socialdemokraterna var tydligen kravet på att följa lagen den gången endast retorik och helt utan substans. Lagen om offentlig upphandling har ett starkt medborgarfokus som är ett nytt inslag i svensk lagstiftning och känns ibland ovant för den svenska politiska sfären. Vilket nu socialdemokraterna har bevisat, det var inte medborgarnas intresse som skulle försvaras utan endast deras egen maktposition. Vi kan alltså konstatera att AB Transitio aldrig kan sköta några upphandlingar åt Skånetrafiken utan måste i sin tur upphandlas varje gång.

För det andra handlar det om synen på Skånes framtid. Skåneregionen som en av få tillväxtregioner i Sverige just nu, befinner sig i Öresundsregionen med närhet till Köpenhamn och hela södra Östersjön. Vi har gemensamma intressen med danskarna via Öresundstågen. Det är mycket kvar att göra i vårt närområde och det kommer att ta tid att lösa knutorna på grund av både kulturskillnader men även stora tekniska skillnader. Då köper Skånetrafiken in sig i ett gemensamt bolag med, hör och häpna, Bergslagen, Västmanland, Gävle och Värmland. Jag kan se vad de har gemensamt, men Skånetrafiken får ursäkta att jag frågar mig vad vi har gemensamt med dem. Vi talar regionförstoring och nya arbetsmarknader, men det handlar fortfarande om Öresundsregionen, kanske sträcker vi oss till Halland och Blekinge. Men den tiden när arbetspendlingen från Skåne når Västerås, Gävle eller Karlstad känns lite väl långt fram i tiden. Jag tror dessutom att vi borde ha ögonen mer på Polen, Baltikum och norra Tyskland i fallet regionförstoring och nya arbetsmarknadsområden. Det känns mer som ett vinnande koncept än gamla trötta bergslagsbygder. Är detta ett tecken på att den nuvarande s-majoriteten inte har någon tydlig vision för Öresundsregionen och Skånes plats i södra Östersjön? Det kanske inte finns någon framtidstro och utvecklingskraft i s, v, och mp för att föra oss alla till framgång i konkurrens med övriga duktiga regioner runt om i Europa. Ord om att följa lagen förfaller till retorik och strategin för Skånes plats i Södra Östersjön finns inte. Helgfriden störs märkbart vid tanken att det är dessa företrädare som styr både Skåne och Sverige under flera år framöver.

Pia Kinhult (m)
regionråd Region Skåne